logo dierenkliniek

Voorlichting konijnen

E. cuniculi

E. cuniculi is een ernstige aandoening bij het konijn waarbij de volgende ziekteverschijnselen te zien kunnen zijn:

• hersenproblemen; tollen om de lengteas, draainek, trillen;
  • oogafwijkingen;
  • verlamming van de achterhand;
  • nier- en blaasproblemen (bijvoorbeeld incontinentie, aangetaste huid in de liezen door urine, veel drinken).

Zenuwcellen

De ziekte wordt veroorzaakt door een eencellig organisme, het protozo Encephalitozoon cuniculi. Deze parasiet tast de zenuwcellen aan. Heel veel konijnen zijn drager van deze parasiet. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom sommige konijnen de ziekteverschijnselen ontwikkelen. Mogelijk heeft dit met afwijkingen in het functioneren van het immuunsysteem te maken.

Behandeling

De behandeling bestaat uit een intensieve kuur met het ontwormingsmiddel Panacur, goede verpleging van het zieke konijn, het toedienen van ontstekingsremmers en in sommige gevallen vocht en/of antibiotica.

Wereldwijd onderzoek

Er wordt wereldwijd onderzoek verricht naar bijvoorbeeld het aantonen van de ziekte en de behandeling van E. cuniculi bij het konijn. Dierenkliniek Schaijk volgt de ontwikkelingen op het gebied van konijnenziekten uiteraard op de voet, zodat we volgens de modernste inzichten behandelingen kunnen uitvoeren.

Myasis

De meest vervelende aandoening bij konijnen in de zomer is Myasis (madenziekte). Als het warm is buiten zijn in en om het huis vaak grote vliegen te vinden met een blauwgroene glans op hun lichaam. Deze vlieg is bij dit ziektebeeld de boosdoener. De vrouwtjesvlieg legt graag haar eitjes op een warme en vochtige plaats. Bij een konijn met diarree zijn dat de haren onder de staart en rond de anus. Lees meer...

Open wonden

De eitjes worden in deze vochtige vacht gelegd. Uit deze eitjes komen larven die zich voeden met huid en vlees van het konijn. Zij eten zich echt een weg door het konijnenvlees en op deze manier ontstaan grote open wonden. U kunt zich voorstellen dat dit voor het konijn zeer pijnlijk is, daarbij kan het konijn ook nog erg ziek worden door een bijkomende infectie of bloedvergiftiging.

Diarree

Daarom: het is natuurlijk altijd zaak om uw konijn regelmatig te controleren op het voorkomen van diarree maar in de zomer is dit bittere noodzaak. Ziet u regelmatig grote vliegen rond het konijnenhok, dan kunt u het hok misschien afdekken met horrengaas of met een stuk vitrage. Daarmee maakt u het de vliegen onmogelijk bij uw konijn(en) te komen.