logo dierenkliniek

Voorlichting konijnen

Gedrag bij konijnen

Konijnen zijn prooidieren. Dit betekent dat ze altijd alert zijn en bij gevaar proberen te vluchten. Het zijn groepsdieren die voornamelijk communiceren via geuren. Dit maakt het voor mensen moeilijker afwijkend gedrag te herkennen.

Een ontspannen konijn zal rustig rondhuppelen met de oren omhoog/hoog gedragen of languit op zijn zijde gaan liggen en rustig ademhalen.

Angst en onzekerheid zijn vaak moeilijker zichtbaar. Bij stress kunt u soms zien dat ze de bek aflikken, trillen, dat er een siddering over het lijf gaat, zich uitschudden, een voorpootje heffen en een versnelde ademhaling hebben. Wordt de angst groter dan drukken ze zich tegen de grond, hebben de oren plat, de staart tegen/tussen de achterpootjes, de ogen bol en verstijven ze.

Veel voorkomende gedragsproblemen bij konijnen zijn:

• territoriale agressie naar andere konijnen/ mensen
  • markeren tegen soortgenoten/ mensen/ huisdieren
  • angst
  • overdreven vachtverzorging
  • kauwen op hok/ stoelpoten
  • graven in huis

Algemene adviezen

Algemene adviezen kunnen bijdragen aan een beter welzijn van konijnen en daardoor eventueel ook een oplossing bieden voor probleemgedrag.

• Neem meerdere konijnen. Het zijn groepsdieren. Zorg wel voor een nachthok met 2 ingangen/uitgangen, zeker als er 2 nieuwe dieren bij elkaar komen.
  • Laat uw konijn(en) castreren en steriliseren. Dit vermindert territoriaal gedrag.
  • Voldoende groot hok: minder territoriaal gedrag en meer beweging/minder verveling.
  • Veel hooi: zorgt ervoor dat konijnen minder abnormaal gedrag vertonen.
  • Schuilmogelijkheden zorgen voor meer rust/ minder stress.

Gedrag en pijn

Een prooidier met pijn laat dit vaak niet duidelijk zien. Acute pijn geeft vaak een snelle terugtrekreflex, gillen, tandenknarsen, vluchten, schuilen, ineenduiken en soms zelfs agressie. Sluimerende pijn laat een konijn vaak moeilijk zien. De volgende dingen zijn soms zichtbaar:

• minder/niet eten ( dus ook minder tot geen ontlasting)
  • trager bewegen, stil zitten in een hoekje
  • snelle ademhaling
  • tandenknarsen
  • stress-signalen (zoals hierboven vernoemd)

Wij adviseren om niet af te wachten als u denkt dat uw konijn pijn heeft. U kunt voor een afspraak altijd contact opnemen met de kliniek.

Opvoeding

Een konijn kun je prima opvoeden en zindelijk maken! Veel konijnen vinden het ook leuk om spelletjes te doen. Dat kan van alles zijn: van iets lekkers vinden dat verstopt wordt tot het springen van een hindernis. Een voorbeeld van een interessant boek hierover is het boek ‘High five met je konijn’ van Bernice Muntz. Wanneer je met je konijn hieraan begint, let er dan altijd op dat er geen stress ontstaat.